Branch data Line data Source code
1 : : /*
2 : : ** $Id: ltablib.c $
3 : : ** Library for Table Manipulation
4 : : ** See Copyright Notice in lua.h
5 : : */
6 : :
7 : : #define ltablib_c
8 : : #define LUA_LIB
9 : :
10 : : #include "lprefix.h"
11 : :
12 : :
13 : : #include <limits.h>
14 : : #include <stddef.h>
15 : : #include <string.h>
16 : :
17 : : #include "lua.h"
18 : :
19 : : #include "lauxlib.h"
20 : : #include "lualib.h"
21 : :
22 : :
23 : : /*
24 : : ** Operations that an object must define to mimic a table
25 : : ** (some functions only need some of them)
26 : : */
27 : : #define TAB_R 1 /* read */
28 : : #define TAB_W 2 /* write */
29 : : #define TAB_L 4 /* length */
30 : : #define TAB_RW (TAB_R | TAB_W) /* read/write */
31 : :
32 : :
33 : : #define aux_getn(L,n,w) (checktab(L, n, (w) | TAB_L), luaL_len(L, n))
34 : :
35 : :
36 : 0 : static int checkfield (lua_State *L, const char *key, int n) {
37 : 0 : lua_pushstring(L, key);
38 : 0 : return (lua_rawget(L, -n) != LUA_TNIL);
39 : : }
40 : :
41 : :
42 : : /*
43 : : ** Check that 'arg' either is a table or can behave like one (that is,
44 : : ** has a metatable with the required metamethods)
45 : : */
46 : 0 : static void checktab (lua_State *L, int arg, int what) {
47 [ # # ]: 0 : if (lua_type(L, arg) != LUA_TTABLE) { /* is it not a table? */
48 : 0 : int n = 1; /* number of elements to pop */
49 [ # # ]: 0 : if (lua_getmetatable(L, arg) && /* must have metatable */
50 [ # # # # ]: 0 : (!(what & TAB_R) || checkfield(L, "__index", ++n)) &&
51 [ # # ]: 0 : (!(what & TAB_W) || checkfield(L, "__newindex", ++n)) &&
52 [ # # ]: 0 : (!(what & TAB_L) || checkfield(L, "__len", ++n))) {
53 : 0 : lua_pop(L, n); /* pop metatable and tested metamethods */
54 : 0 : }
55 : : else
56 : 0 : luaL_checktype(L, arg, LUA_TTABLE); /* force an error */
57 : 0 : }
58 : 0 : }
59 : :
60 : :
61 : 0 : static int tinsert (lua_State *L) {
62 : 0 : lua_Integer e = aux_getn(L, 1, TAB_RW) + 1; /* first empty element */
63 : : lua_Integer pos; /* where to insert new element */
64 [ # # # ]: 0 : switch (lua_gettop(L)) {
65 : : case 2: { /* called with only 2 arguments */
66 : 0 : pos = e; /* insert new element at the end */
67 : 0 : break;
68 : : }
69 : : case 3: {
70 : : lua_Integer i;
71 : 0 : pos = luaL_checkinteger(L, 2); /* 2nd argument is the position */
72 : : /* check whether 'pos' is in [1, e] */
73 [ # # ]: 0 : luaL_argcheck(L, (lua_Unsigned)pos - 1u < (lua_Unsigned)e, 2,
74 : : "position out of bounds");
75 [ # # ]: 0 : for (i = e; i > pos; i--) { /* move up elements */
76 : 0 : lua_geti(L, 1, i - 1);
77 : 0 : lua_seti(L, 1, i); /* t[i] = t[i - 1] */
78 : 0 : }
79 : 0 : break;
80 : : }
81 : : default: {
82 : 0 : return luaL_error(L, "wrong number of arguments to 'insert'");
83 : : }
84 : : }
85 : 0 : lua_seti(L, 1, pos); /* t[pos] = v */
86 : 0 : return 0;
87 : 0 : }
88 : :
89 : :
90 : 0 : static int tremove (lua_State *L) {
91 : 0 : lua_Integer size = aux_getn(L, 1, TAB_RW);
92 : 0 : lua_Integer pos = luaL_optinteger(L, 2, size);
93 [ # # ]: 0 : if (pos != size) /* validate 'pos' if given */
94 : : /* check whether 'pos' is in [1, size + 1] */
95 [ # # ]: 0 : luaL_argcheck(L, (lua_Unsigned)pos - 1u <= (lua_Unsigned)size, 1,
96 : : "position out of bounds");
97 : 0 : lua_geti(L, 1, pos); /* result = t[pos] */
98 [ # # ]: 0 : for ( ; pos < size; pos++) {
99 : 0 : lua_geti(L, 1, pos + 1);
100 : 0 : lua_seti(L, 1, pos); /* t[pos] = t[pos + 1] */
101 : 0 : }
102 : 0 : lua_pushnil(L);
103 : 0 : lua_seti(L, 1, pos); /* remove entry t[pos] */
104 : 0 : return 1;
105 : : }
106 : :
107 : :
108 : : /*
109 : : ** Copy elements (1[f], ..., 1[e]) into (tt[t], tt[t+1], ...). Whenever
110 : : ** possible, copy in increasing order, which is better for rehashing.
111 : : ** "possible" means destination after original range, or smaller
112 : : ** than origin, or copying to another table.
113 : : */
114 : 0 : static int tmove (lua_State *L) {
115 : 0 : lua_Integer f = luaL_checkinteger(L, 2);
116 : 0 : lua_Integer e = luaL_checkinteger(L, 3);
117 : 0 : lua_Integer t = luaL_checkinteger(L, 4);
118 : 0 : int tt = !lua_isnoneornil(L, 5) ? 5 : 1; /* destination table */
119 : 0 : checktab(L, 1, TAB_R);
120 : 0 : checktab(L, tt, TAB_W);
121 [ # # ]: 0 : if (e >= f) { /* otherwise, nothing to move */
122 : : lua_Integer n, i;
123 [ # # # # ]: 0 : luaL_argcheck(L, f > 0 || e < LUA_MAXINTEGER + f, 3,
124 : : "too many elements to move");
125 : 0 : n = e - f + 1; /* number of elements to move */
126 [ # # ]: 0 : luaL_argcheck(L, t <= LUA_MAXINTEGER - n + 1, 4,
127 : : "destination wrap around");
128 [ # # # # : 0 : if (t > e || t <= f || (tt != 1 && !lua_compare(L, 1, tt, LUA_OPEQ))) {
# # # # ]
129 [ # # ]: 0 : for (i = 0; i < n; i++) {
130 : 0 : lua_geti(L, 1, f + i);
131 : 0 : lua_seti(L, tt, t + i);
132 : 0 : }
133 : 0 : }
134 : : else {
135 [ # # ]: 0 : for (i = n - 1; i >= 0; i--) {
136 : 0 : lua_geti(L, 1, f + i);
137 : 0 : lua_seti(L, tt, t + i);
138 : 0 : }
139 : : }
140 : 0 : }
141 : 0 : lua_pushvalue(L, tt); /* return destination table */
142 : 0 : return 1;
143 : : }
144 : :
145 : :
146 : 0 : static void addfield (lua_State *L, luaL_Buffer *b, lua_Integer i) {
147 : 0 : lua_geti(L, 1, i);
148 [ # # ]: 0 : if (!lua_isstring(L, -1))
149 : 0 : luaL_error(L, "invalid value (%s) at index %d in table for 'concat'",
150 : 0 : luaL_typename(L, -1), i);
151 : 0 : luaL_addvalue(b);
152 : 0 : }
153 : :
154 : :
155 : 0 : static int tconcat (lua_State *L) {
156 : : luaL_Buffer b;
157 : 0 : lua_Integer last = aux_getn(L, 1, TAB_R);
158 : : size_t lsep;
159 : 0 : const char *sep = luaL_optlstring(L, 2, "", &lsep);
160 : 0 : lua_Integer i = luaL_optinteger(L, 3, 1);
161 : 0 : last = luaL_optinteger(L, 4, last);
162 : 0 : luaL_buffinit(L, &b);
163 [ # # ]: 0 : for (; i < last; i++) {
164 : 0 : addfield(L, &b, i);
165 : 0 : luaL_addlstring(&b, sep, lsep);
166 : 0 : }
167 [ # # ]: 0 : if (i == last) /* add last value (if interval was not empty) */
168 : 0 : addfield(L, &b, i);
169 : 0 : luaL_pushresult(&b);
170 : 0 : return 1;
171 : : }
172 : :
173 : :
174 : : /*
175 : : ** {======================================================
176 : : ** Pack/unpack
177 : : ** =======================================================
178 : : */
179 : :
180 : 0 : static int tpack (lua_State *L) {
181 : : int i;
182 : 0 : int n = lua_gettop(L); /* number of elements to pack */
183 : 0 : lua_createtable(L, n, 1); /* create result table */
184 : 0 : lua_insert(L, 1); /* put it at index 1 */
185 [ # # ]: 0 : for (i = n; i >= 1; i--) /* assign elements */
186 : 0 : lua_seti(L, 1, i);
187 : 0 : lua_pushinteger(L, n);
188 : 0 : lua_setfield(L, 1, "n"); /* t.n = number of elements */
189 : 0 : return 1; /* return table */
190 : : }
191 : :
192 : :
193 : 0 : static int tunpack (lua_State *L) {
194 : : lua_Unsigned n;
195 : 0 : lua_Integer i = luaL_optinteger(L, 2, 1);
196 [ # # ]: 0 : lua_Integer e = luaL_opt(L, luaL_checkinteger, 3, luaL_len(L, 1));
197 [ # # ]: 0 : if (i > e) return 0; /* empty range */
198 : 0 : n = (lua_Unsigned)e - i; /* number of elements minus 1 (avoid overflows) */
199 [ # # # # ]: 0 : if (n >= (unsigned int)INT_MAX || !lua_checkstack(L, (int)(++n)))
200 : 0 : return luaL_error(L, "too many results to unpack");
201 [ # # ]: 0 : for (; i < e; i++) { /* push arg[i..e - 1] (to avoid overflows) */
202 : 0 : lua_geti(L, 1, i);
203 : 0 : }
204 : 0 : lua_geti(L, 1, e); /* push last element */
205 : 0 : return (int)n;
206 : 0 : }
207 : :
208 : : /* }====================================================== */
209 : :
210 : :
211 : :
212 : : /*
213 : : ** {======================================================
214 : : ** Quicksort
215 : : ** (based on 'Algorithms in MODULA-3', Robert Sedgewick;
216 : : ** Addison-Wesley, 1993.)
217 : : ** =======================================================
218 : : */
219 : :
220 : :
221 : : /* type for array indices */
222 : : typedef unsigned int IdxT;
223 : :
224 : :
225 : : /*
226 : : ** Produce a "random" 'unsigned int' to randomize pivot choice. This
227 : : ** macro is used only when 'sort' detects a big imbalance in the result
228 : : ** of a partition. (If you don't want/need this "randomness", ~0 is a
229 : : ** good choice.)
230 : : */
231 : : #if !defined(l_randomizePivot) /* { */
232 : :
233 : : #include <time.h>
234 : :
235 : : /* size of 'e' measured in number of 'unsigned int's */
236 : : #define sof(e) (sizeof(e) / sizeof(unsigned int))
237 : :
238 : : /*
239 : : ** Use 'time' and 'clock' as sources of "randomness". Because we don't
240 : : ** know the types 'clock_t' and 'time_t', we cannot cast them to
241 : : ** anything without risking overflows. A safe way to use their values
242 : : ** is to copy them to an array of a known type and use the array values.
243 : : */
244 : 0 : static unsigned int l_randomizePivot (void) {
245 : 0 : clock_t c = clock();
246 : 0 : time_t t = time(NULL);
247 : : unsigned int buff[sof(c) + sof(t)];
248 : 0 : unsigned int i, rnd = 0;
249 : 0 : memcpy(buff, &c, sof(c) * sizeof(unsigned int));
250 : 0 : memcpy(buff + sof(c), &t, sof(t) * sizeof(unsigned int));
251 [ # # ]: 0 : for (i = 0; i < sof(buff); i++)
252 : 0 : rnd += buff[i];
253 : 0 : return rnd;
254 : : }
255 : :
256 : : #endif /* } */
257 : :
258 : :
259 : : /* arrays larger than 'RANLIMIT' may use randomized pivots */
260 : : #define RANLIMIT 100u
261 : :
262 : :
263 : 0 : static void set2 (lua_State *L, IdxT i, IdxT j) {
264 : 0 : lua_seti(L, 1, i);
265 : 0 : lua_seti(L, 1, j);
266 : 0 : }
267 : :
268 : :
269 : : /*
270 : : ** Return true iff value at stack index 'a' is less than the value at
271 : : ** index 'b' (according to the order of the sort).
272 : : */
273 : 0 : static int sort_comp (lua_State *L, int a, int b) {
274 [ # # ]: 0 : if (lua_isnil(L, 2)) /* no function? */
275 : 0 : return lua_compare(L, a, b, LUA_OPLT); /* a < b */
276 : : else { /* function */
277 : : int res;
278 : 0 : lua_pushvalue(L, 2); /* push function */
279 : 0 : lua_pushvalue(L, a-1); /* -1 to compensate function */
280 : 0 : lua_pushvalue(L, b-2); /* -2 to compensate function and 'a' */
281 : 0 : lua_call(L, 2, 1); /* call function */
282 : 0 : res = lua_toboolean(L, -1); /* get result */
283 : 0 : lua_pop(L, 1); /* pop result */
284 : 0 : return res;
285 : : }
286 : 0 : }
287 : :
288 : :
289 : : /*
290 : : ** Does the partition: Pivot P is at the top of the stack.
291 : : ** precondition: a[lo] <= P == a[up-1] <= a[up],
292 : : ** so it only needs to do the partition from lo + 1 to up - 2.
293 : : ** Pos-condition: a[lo .. i - 1] <= a[i] == P <= a[i + 1 .. up]
294 : : ** returns 'i'.
295 : : */
296 : 0 : static IdxT partition (lua_State *L, IdxT lo, IdxT up) {
297 : 0 : IdxT i = lo; /* will be incremented before first use */
298 : 0 : IdxT j = up - 1; /* will be decremented before first use */
299 : : /* loop invariant: a[lo .. i] <= P <= a[j .. up] */
300 : 0 : for (;;) {
301 : : /* next loop: repeat ++i while a[i] < P */
302 [ # # ]: 0 : while ((void)lua_geti(L, 1, ++i), sort_comp(L, -1, -2)) {
303 [ # # ]: 0 : if (i == up - 1) /* a[i] < P but a[up - 1] == P ?? */
304 : 0 : luaL_error(L, "invalid order function for sorting");
305 : 0 : lua_pop(L, 1); /* remove a[i] */
306 : : }
307 : : /* after the loop, a[i] >= P and a[lo .. i - 1] < P */
308 : : /* next loop: repeat --j while P < a[j] */
309 [ # # ]: 0 : while ((void)lua_geti(L, 1, --j), sort_comp(L, -3, -1)) {
310 [ # # ]: 0 : if (j < i) /* j < i but a[j] > P ?? */
311 : 0 : luaL_error(L, "invalid order function for sorting");
312 : 0 : lua_pop(L, 1); /* remove a[j] */
313 : : }
314 : : /* after the loop, a[j] <= P and a[j + 1 .. up] >= P */
315 [ # # ]: 0 : if (j < i) { /* no elements out of place? */
316 : : /* a[lo .. i - 1] <= P <= a[j + 1 .. i .. up] */
317 : 0 : lua_pop(L, 1); /* pop a[j] */
318 : : /* swap pivot (a[up - 1]) with a[i] to satisfy pos-condition */
319 : 0 : set2(L, up - 1, i);
320 : 0 : return i;
321 : : }
322 : : /* otherwise, swap a[i] - a[j] to restore invariant and repeat */
323 : 0 : set2(L, i, j);
324 : : }
325 : : }
326 : :
327 : :
328 : : /*
329 : : ** Choose an element in the middle (2nd-3th quarters) of [lo,up]
330 : : ** "randomized" by 'rnd'
331 : : */
332 : 0 : static IdxT choosePivot (IdxT lo, IdxT up, unsigned int rnd) {
333 : 0 : IdxT r4 = (up - lo) / 4; /* range/4 */
334 : 0 : IdxT p = rnd % (r4 * 2) + (lo + r4);
335 : : lua_assert(lo + r4 <= p && p <= up - r4);
336 : 0 : return p;
337 : : }
338 : :
339 : :
340 : : /*
341 : : ** Quicksort algorithm (recursive function)
342 : : */
343 : 0 : static void auxsort (lua_State *L, IdxT lo, IdxT up,
344 : : unsigned int rnd) {
345 [ # # ]: 0 : while (lo < up) { /* loop for tail recursion */
346 : : IdxT p; /* Pivot index */
347 : : IdxT n; /* to be used later */
348 : : /* sort elements 'lo', 'p', and 'up' */
349 : 0 : lua_geti(L, 1, lo);
350 : 0 : lua_geti(L, 1, up);
351 [ # # ]: 0 : if (sort_comp(L, -1, -2)) /* a[up] < a[lo]? */
352 : 0 : set2(L, lo, up); /* swap a[lo] - a[up] */
353 : : else
354 : 0 : lua_pop(L, 2); /* remove both values */
355 [ # # ]: 0 : if (up - lo == 1) /* only 2 elements? */
356 : 0 : return; /* already sorted */
357 [ # # # # ]: 0 : if (up - lo < RANLIMIT || rnd == 0) /* small interval or no randomize? */
358 : 0 : p = (lo + up)/2; /* middle element is a good pivot */
359 : : else /* for larger intervals, it is worth a random pivot */
360 : 0 : p = choosePivot(lo, up, rnd);
361 : 0 : lua_geti(L, 1, p);
362 : 0 : lua_geti(L, 1, lo);
363 [ # # ]: 0 : if (sort_comp(L, -2, -1)) /* a[p] < a[lo]? */
364 : 0 : set2(L, p, lo); /* swap a[p] - a[lo] */
365 : : else {
366 : 0 : lua_pop(L, 1); /* remove a[lo] */
367 : 0 : lua_geti(L, 1, up);
368 [ # # ]: 0 : if (sort_comp(L, -1, -2)) /* a[up] < a[p]? */
369 : 0 : set2(L, p, up); /* swap a[up] - a[p] */
370 : : else
371 : 0 : lua_pop(L, 2);
372 : : }
373 [ # # ]: 0 : if (up - lo == 2) /* only 3 elements? */
374 : 0 : return; /* already sorted */
375 : 0 : lua_geti(L, 1, p); /* get middle element (Pivot) */
376 : 0 : lua_pushvalue(L, -1); /* push Pivot */
377 : 0 : lua_geti(L, 1, up - 1); /* push a[up - 1] */
378 : 0 : set2(L, p, up - 1); /* swap Pivot (a[p]) with a[up - 1] */
379 : 0 : p = partition(L, lo, up);
380 : : /* a[lo .. p - 1] <= a[p] == P <= a[p + 1 .. up] */
381 [ # # ]: 0 : if (p - lo < up - p) { /* lower interval is smaller? */
382 : 0 : auxsort(L, lo, p - 1, rnd); /* call recursively for lower interval */
383 : 0 : n = p - lo; /* size of smaller interval */
384 : 0 : lo = p + 1; /* tail call for [p + 1 .. up] (upper interval) */
385 : 0 : }
386 : : else {
387 : 0 : auxsort(L, p + 1, up, rnd); /* call recursively for upper interval */
388 : 0 : n = up - p; /* size of smaller interval */
389 : 0 : up = p - 1; /* tail call for [lo .. p - 1] (lower interval) */
390 : : }
391 [ # # ]: 0 : if ((up - lo) / 128 > n) /* partition too imbalanced? */
392 : 0 : rnd = l_randomizePivot(); /* try a new randomization */
393 : : } /* tail call auxsort(L, lo, up, rnd) */
394 : 0 : }
395 : :
396 : :
397 : 0 : static int sort (lua_State *L) {
398 : 0 : lua_Integer n = aux_getn(L, 1, TAB_RW);
399 [ # # ]: 0 : if (n > 1) { /* non-trivial interval? */
400 [ # # ]: 0 : luaL_argcheck(L, n < INT_MAX, 1, "array too big");
401 [ # # ]: 0 : if (!lua_isnoneornil(L, 2)) /* is there a 2nd argument? */
402 : 0 : luaL_checktype(L, 2, LUA_TFUNCTION); /* must be a function */
403 : 0 : lua_settop(L, 2); /* make sure there are two arguments */
404 : 0 : auxsort(L, 1, (IdxT)n, 0);
405 : 0 : }
406 : 0 : return 0;
407 : : }
408 : :
409 : : /* }====================================================== */
410 : :
411 : :
412 : : static const luaL_Reg tab_funcs[] = {
413 : : {"concat", tconcat},
414 : : {"insert", tinsert},
415 : : {"pack", tpack},
416 : : {"unpack", tunpack},
417 : : {"remove", tremove},
418 : : {"move", tmove},
419 : : {"sort", sort},
420 : : {NULL, NULL}
421 : : };
422 : :
423 : :
424 : 810 : LUAMOD_API int luaopen_table (lua_State *L) {
425 : 810 : luaL_newlib(L, tab_funcs);
426 : 810 : return 1;
427 : : }
428 : :
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